tisdag 21 december 2010

Avgifterna på Öresundsbron

Regeringen förlorade i dag voteringen om Öresundsbron. Men vad detta innebär för framtida avgifter är helt omöjligt att förutsäga.

Broavgifterna över Öresund är för höga i dag, både för bilar och för tåg. Huvudfelet är de gamla danska och svenska riksdagsbesluten om att trafiken ska bekosta hela brons byggkostnader utan hjälp av skattesubventioner. Besluten på 1990-talet styrdes av att försöka lugna de många bromotståndare som fanns på den tiden.

I Riksdagen idag stod Alliansregeringens förslag mot de rödgrönas och Sverigedemokraternas gemensamma reservation. Regeringen ville ge Trafikverket rätt att bestämma tågens passageavgifter över bron. Oppositionen sade nej.

Inget av dessa två förslag innebär någon hundraprocentig garanti för låga tågavgifter på bron i framtiden. Tvärtom innebär inget av alternativen något konkret förslag till avgiftsnivå på Öresundsbron.

Det som gjorde att jag kunde stödja Alliansregeringens förslag var att riksdagen då skulle begära en omfattande beskrivning av förslagets förväntade konsekvenser på kort och på lång sikt. Det är ju viktigt att inte broavgifterna blir så höga att de motverkar pendling och integration över sundet.

Hur broavgifterna kommer att se ut i framtiden är fortfarande osäkert efter dagens framgång för oppositionen. Nu gäller det att gå vidare och fortsätta att arbeta för att riva olika gränshinder mellan Sverige och Danmark och hålla broavgifterna nere.

fredag 17 december 2010

Höga broavgifter - hindrar handel och utveckling

I dagens Sydsvenskan sammanfattar Pia Kinhult (M) alldeles utmärkt de felaktiga utgångspunkter som ligger bakom förslaget till höjda tågavgifter på Öresundsbron. Hon öppnar också för att framtida överskott från Öresundsbron borde kunna användas för satsningar på skånsk infrastruktur. Själv har jag motionerat i riksdagen om att broavgifterna liksom Stockholms trängselavgifter ska kunna bekosta regional infrastruktur.

Enligt de gamla riksdagsbesluten i Danmark och Sverige ska broinvesteringen lånefinansieras och alla lån betalas av intäkterna från bilister och tågresenärer. Detta beslutade man för att lugna de många bromotståndare som fanns på den tiden. Om argumentet för att bygga bron var förväntad integration och ekonomisk tillväxt, är det kontraproduktivt att kräva hundraprocentig självfinansiering av bron. Men detta beslut får vi nog leva med tills broinvesteringen är betald. Ändå gäller det att ta hänsyn till vilken negativ effekt alltför höga avgifter har, både på integrationen över Öresund och på de nationella kontakterna med Danmark och övriga Nordeuropa.

Höga broavgifter innebär handelshinder som är jämförbara med tullavgifter. Alltför höga avgifter motverkar i verkligheten lönsamhet för bron och ekonomisk tillväxt i regionen. Mycket låga avgifter för tåg och bilar över bron skulle kanske minska brons lönsamhet, men det skulle samtidigt uppvägas av högre ekonomisk tillväxt i Sverige och Danmark. Fler människor skulle resa över bron.

I debatten talar många om att Skånetrafiken ska betala för sin regionala trafik. Då glömmer man att en stor del av tågtrafiken över Öresund berör nationella intressen för hela Sveriges förbindelser med kontinenten, bland annat genom att erbjuda transittrafik för svenskar på väg till Kastrup.

Tyvärr är det motvind från alla partier i Riksdagen, när det gäller att skapa förståelse för Öresundsregionens unika roll. Nu får vi andra kämpa för att kommande beslut inte öppnar för okontrollerade och skadliga avgiftshöjningar i dag eller i morgon. Det liggande förslaget till Riksdagen innebär att Trafikverket får rätt att bestämma broavgifter för Skånetrafikens tåg över bron. Vad det skulle innebära är svårt att säga. Men jag vill allra minst ha en försäkring om att riksdag och regering inte kommer att acceptera kraftiga avgiftshöjningar utan hela tiden bevakar hur nivåerna på avgifterna påverkar integrationen.

tisdag 7 december 2010

Dags för ny Öresundsförbindelse

I lördags satt jag i vinterkylan och värmdes av alla artister som festade in den nya Citytunneln i Malmö. Det är verkligen värt att fira att restiderna kortas och att det blir bättre kollektivtrafik för bland annat de över 20 000 människor som jobbar och bor på vardera sidan om sundet.

Nu är det dags att tänka på nästa förbindelse över Öresund. Kvällsposten berättar i dag om IBU-Öresund som presenterar ett förslag om tunnlar för tåg- och biltrafik mellan Helsingborg och Helsingör.

Många människor på andra håll i landet tycker kanske att det får räcka med satsningar på Skåne. Men då glömmer de att trafiken över Öresundsbron betalar alla kostnaderna för brobygget och att samma sak är fullt möjlig för en ny förbindelse, med det tryck i utvecklingen som nu finns i Öresundsregionen.

Det är som sagt vi som åker över sundet som betalar broinvesteringarna, inte skattebetalarna. Om avgifterna ska vara kvar efter det att bron är betald, vad ska de användas till då? Vi är några som har föreslagit att avgifterna då ska gå till andra infrastruktursatsningar i Öresundsregionen. Det borde vara lika naturligt som att Stockholms trängselavgifter går till Förbifart Stockholm. Vi väckte en riksdagsmotion om detta i oktober.