lördag 26 september 2009

Skolan och kommunaliseringen

Ett av de stora misstagen i socialdemokratisk skolpolitik var att genomdriva kommunaliseringen av skolan 1991. Sedan dess har likvärdigheten i skolorna minskat, antalet obehöriga lärare ökat och elevernas resultat försämrats. Skolverkets aktuella kartläggning visar att dagens elever kan mindre än jämnåriga elever i början av nittiotalet.

Förutom kommunaliseringen tror jag att skolideologin från sjuttiotalet påverkat skolan negativt. Den svenska skolpolitiken präglades länge av ett ideologiskt motstånd mot att mäta kunskap och utvärdera skolans resultat. Arvet från sjuttiotalets vänstervåg har länge vilat tungt över skolan. Nu sker en ändring med uppvärdering av kunskapsmålen, men det tar tid innan detta märks på resultaten.

Kommunaliseringen av skolan ger kommunerna stora möjligheter till att bestämma hur de vill satsa på skolan. Därför är det idag stora skillnader mellan kommuner, när det gäller resurser som läggs på skolan. Tvärtom borde det vara självklart att bostadsorten inte ska vara avgörande för vilken kvalitet skolan har. Alla elever i Sverige har rätt till likvärdig utbildning.

En statlig finansiering av skolan skulle göra det lättare att uppnå likvärdighet. Därför är det dags att sätta i gång ett utredningsarbete för att se hur skolan kan överföras till staten.

1 kommentar:

  1. Håller med fullständigt. Det är otillständigt att tex Eslöv satsar ca 7000:-/elev och år mindre än medelkommunen. Jämför man med Lunds kommun så satsar Eslöv nästan 18000:-/elev mindre! Självklart blir detta orättvist mot de elever som måste slåss mot dessa olikheter. Kommunaliseringen av skolan måste ha varit den mest orättvisa reform som genomförts i modern tid, eftersom det är barnen som får betala i form av mindre stöd.

    Se även http://fpeslov.blogspot.com/2009/09/en-grundskola-i-fritt-fall.html

    SvaraRadera