Försäkringskassans oväntade förslag om att lägga ned sin verksamhet vid servickontoren känns mycket bekymmersamt. Servicen på Försäkringskassan har de senaste åren börjat förbättras ordentligt och handläggningstiderna minskar nu. Då är det oroväckande att höra förslag som riskerar att åter försämra servicen till allmänheten. Jag tänker göra vad jag kan för att hindra en sådan utveckling.
I till exempel tidningen Skånskan beskrivs hur samtliga servicekontor i Skåne ska vara borta 2013. Enligt artikeln tycks nedläggningen komma helt oväntat för personalen och för områdeschefen för försäkringskassan Syd.
Servicekontoren delas ofta av Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket för snabb information till medborgarna. Jag hade hoppats att fler myndigheter framöver skulle kunna gå in i servicekontoren och öppna sig mot allmänheten, inte att det blir tvärtom med nedläggning av verksamheten.
De lokala servicekontoren över hela landet har hjälpt människor med upplysningar om regler och rutiner för olika försäkringar. Visserligen arbetar inte de beslutande handläggarna på servicekontoren, men det är ändå värdefullt att kunna få snabb praktisk information där.
Jag förstår i dag inte riktigt orsaken till detta förslag. Riksdagen har inte satt upp några nya besparingskrav på Försäkringskassan, utan budgeten till och med 2013 har varit fastlagd sedan 2009. Dessutom har Riksdagen beslutat om extra anslag för åren 2011 – 2012 för att underlätta fortsatt omställningsarbete.
Nu hoppas jag ändå att sista ordet inte är sagt i denna fråga. Det finns ett tydligt serviceåtagande och tydliga mål för hur Försäkringskassan ska bemöta allmänheten. Förändringar i organisationen måste vägas mot hur dessa viktiga mål kan uppnås.
Medverkan i SR ekot om attacked via personsökare
2 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar