fredag 26 mars 2010

Omsorgscentra för återvändande barn

Det blev kraftiga reaktioner när migrationsministern Tobias Billström talade om att Migrationsverket skulle hjälpa till med att bygga upp omsorgsscentra i hemlandet för barn som inte får stanna i Sverige. För mig var denna diskussion en nyhet, men däremot vet jag att Migrationsverket har ett uppdrag att på olika sätt verka för att återvändande sker på ett humant sätt i samarbete med hemlandet. Diskussionerna om stöd till omsorgscentra vill jag inte kommentera förrän jag sett ett förslag. Men jag kan direkt säga följande:

· En flykting är en flykting. Olika arrangemang ska inte få påverka beslutet om ja eller nej till uppehållstillstånd för en flykting i Sverige.

· Barn - och vuxna – som inte är flyktingar ska kunna återvända till hemlandet. Men de ska inte skickas till miljöer som är uppenbart farliga eller olämpliga för dem.

· Våra regler om verkställighetshinder ska gälla för alla som ska återvända. Och detta gäller också eventuella barnhem i Irak eller Afghanistan.

2 kommentarer:

  1. Hej Ulf. Så här tycker Rädda Barnen om förslaget: http://www.rb.se/press/kommentarer/Pages/kritiserar-forslag-om-ensamkommande-flyktingbarn.aspx

    Vänligen,
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Ulf.
    Barn behöver sina föräldrar, och föräldrar behöver sina barn. Inte minst i Afghanistan.
    Jag hoppas att säkerhetssituationen i landet snart förbättras,att kvinnors rättigheter i samhället stärks, och att fler barn får gå i skolan. Mvh Birgitta E

    SvaraRadera