torsdag 25 mars 2010

Visst behövs en ny Öresundsförbindelse

På riksdagens frågestund dag fick jag tillfälle att fråga infrastrukturministern om hon tror att det inom överskådlig tid kommer att byggas en ny fast förbindelse mellan Helsingborg – och Helsingör. Hon gav inte ett tydligt ja-svar men talade mycket positivt att hon och danska ministerkolleger har stort intresse för frågan. Det känns bra att det inte verkar finnas samma bromotstånd på olika håll som när det handlade om Öresundsbron.

Gränshinder ska rivas så mycket det går; det är min utgångspunkt
I dag arbetspendlar 70 000 människor över sundet och hela tiden växer behovet av person- och godtransporter. Jag tycker att det blir alltmer uppenbart att en ny fast förbindelse över sundet behöver byggas.

2 kommentarer:

  1. Kan bara informera dig att jag tillsammans med Maria Winberg Nordström, Olle Schmidt och Tina Acketoft har skickat in en skrivelse till infrastrukturministern på samma tema. Detta gjordes igår onsdag.

    SvaraRadera
  2. Det var en mycket bra skrivelse. Jag nämnde den i den muntliga frågan till ministern

    SvaraRadera