måndag 17 maj 2010

Kampanjer i USA

Under några dagar i Washington och Chicago har jag träffat politiker, byråkrater och kampanjmakare och försökt få en bättre bild av läget i USA. I Sverige brukar man säga att kampanjen för Obama var en massmedial framgång och ett definitivt genombrott för sociala medier i politiskt kampanjande. Många frivilliga var inblandade. Jag fick reda på att kampanjen i år för sjukförsäkringen gjordes på samma sätt. De sista månaderna före de avgörande omröstningarna fylldes av aktiviteter på nätet, i telefon och med dörrknackning för att påverka kongressledamöter. Tillsammans med skickligt taktiskt spel i kongressen ledde detta till att USA äntligen, efter många års hopplös debatt, fick en reform av sjukförsäkringen. Nu får USA ett system som i alla fall påminner om försäkringarna som funnits sedan 18 -1900-talet i många europeiska länder. Jag tycker det är bra att USA tar det steget - en fungerande allmän sjukförsäkring är en hörnsten i ett kapitalistiskt välfärdssamhälle

Människorna bakom Obamas kampanj i presidentvalet berättar om hur nätet gjorde det möjligt med en billig masskampanj. Obamakampanjen var verkligen ett genombrott för nätkampanjer. Förmodligen hade kampanjen varit omöjlig utan kommunikation via nätet. Men inget hade heller varit möjligt om inte en massa människor hade haft ett brinnande engagemang – för en ny president och för en bättre sjukvård. Jag menar att händelserna i USA visar att om många människor tillsammans vill förändra något, kan de påverka till och med ett jätteland som USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar