torsdag 17 juni 2010

Nya kärnkraftverk ska tillåtas

I kväll ska riksdagen rösta om att avskaffa nybyggnadsförbudet för kärnkraftsreaktorer. Dagens kärnkraftsreaktorer, ska framöver kunna ersättas med nya reaktorer. Inte bara de som med fasa minns vinterns elräkningar hoppas på att det blir ett ja till regeringens förslag i kväll.

För oss i Skåne handlar det som överallt i Sverige om jobben men också om vår närmiljö. För varje danskt eller tyskt kolkraftverk som säljer el blir utsläppen och föroreningarna över Skåne värre. Om kärnkraften avvecklas kommer dessutom behovet av fossilgas att öka – i Skåne och på andra håll. De skånska socialdemokraterna tänker rösta emot förslaget tillsammans med V och MP, eftersom de vill att det ska vara förbjudet att ersätta gamla reaktorer med nya.

Timmarna till voteringen släpar sig fram och jag ser fram emot att rösta ja till ett positivt beslut.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har en massa funderingar angående "Dublinförordningen" och dess efterlevnad i de olika länder som är anslutna, EU + några till. Jag har under de senaste året hjälp ensamkommande barn/unga som kommit till Sverige för att söka asyl. Min roll är då "God Man" förordnad av Överförmyndare i kommunen. De berättelser som kommit till mig från pojkar som kommit från Nigeria, Afghanista och Somalia bla. är helt förfärliga. Dessa pojkar har tvingats lämna fingeravtryck som Dublinförordningen tvingar länder till och därmed anses de asylsökande i det sk första land. Att detta händer dessa pojkar är fullständig katastrof för dem att kunna leva ett liv enligt FNs´Barnkonvention än mindre finns hänsyn tagiet till Mänskliga rättigheter. Dessa pojkar jag fått höra de sanna berättelserna av har passerat Italie, Malta och Grekland. Hur ska man komma fram till en bättre samsyn dessa länder emellan så att kvaliten höjs i flera länder då dessa unga är på flykt från krig och religiös förföljelse? Det bör påpekas på högre nivå så att dessa kränkningar av våra flyktingbarn försvinner. Som det ser ut idag är det förfärligt. Berättelserna handlar om att de tvingas till tiggeri, bo på tågstationer och ser ingen möjlighet att komma tillrätta med livet. Detta är Italies hanterin, det är Maltas och som vi känner till Greklands. Kan Du lyfta frågan. Det är riktigt vidrigt att veta att detta fortgår. Jag skriver till Dig på rekommendation av Birgitta Olsson, som jag tog upp frågan med på FB. Med hälsning Barbara Landt Ifvarsson, barbaralandtifvarsson@gmail.com

    SvaraRadera