fredag 8 oktober 2010

Migration, socialförsäkringar och pensioner

Migration, socialförsäkringar och pensioner, det blir de områden jag kommer att ägna mycket tid åt även i den nyvalda riksdagen. Folkpartiets förslag till utskottsplaceringar är nu färdigt och jag får fortsätta i socialförsäkringsutskottet. Samtidigt blir jag ersättare i utbildningsutskottet och EU-nämnden. Riksdagen beslutar formellt om de nya utskottsplaceringarna på tisdag (12.10)

Det finns en hel del utmaningar att jobba med. Den omdiskuterade sjukförsäkringen är fortfarande en ständig källa till debatter. Egentligen fungerar de nya sjukskrivningsreglerna i stort sett bra och hjälper fler människor än i det gamla systemet. Men det är ändå viktigt att veta ifall några människor drabbats av inhumana beslut i vissa fall. Därför bör vi snarast göra en genomgång av hur begreppet arbetsförmåga definieras. Om det behövs ska lagtext och förordning därefter förtydligas.

Migrationsfrågorna kommer också att stå i centrum - särskilt nu när vi har fått ett riksdagsparti som i princip vill stänga gränserna och skyller alla problem på invandrarna. Vi som värnar ett öppet samhälle har en viktig uppgift att engagerat och sakligt argumentera får vår uppfattning.

Sedan kommer jag som vanligt att försöka lyfta Öresundsfrågorna som handlar om att ta bort olika former av gränskrångel mellan de nordiska länderna. Jag vill också bidra till att frågan om en förbindelse Helsingborg – Helsingör kommer högre upp på dagordningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar