måndag 25 april 2011

Internationellt möte i Panama

Veckan före påsk var jag med den svenska IPU-delegationen i Panama City. 116 länder deltog i utformandet av resolutioner kring viktiga frågor.

Interparlamentariska unionen (IPU) är ett parlamentariskt samarbetsorgan som grundades 1889 och finns till för att främja fred och internationell säkerhet, hållbar utveckling, handel och mänskliga rättigheter.

En stor del av arbetet bedrivs i olika kommittéer. Själv arbetade jag i en kommitté som skulle formulera etiska riktlinjer för partifinansiering och för arbetet mot korruption. I mitt anförande tog jag bland annat upp betydelsen av tydliga lagar mot mutor. Jag betonade också att biståndsarbetare och NGO:s måste ha rätt att arbeta med frågor om demokrati och jämställdhet. Det finns ju tyvärr regimer som ser sådant arbete som en olaglig inblandning i inre angelägenheter. Därför tycker jag det är viktigt att i internationella sammanhang vara tydlig med hur betydelsefullt demokratimålet är i den svenska utvecklingspolitiken.

Man kan naturligtvis alltid diskutera värdet i att internationella parlamentariker skriver under tjusiga deklarationer. Jag tror i alla fall att det är viktigt med internationellt utbyte och jag tror att samtalen mellan parlamentariker från länder med vitt skida system är utvecklande för alla parter.

Den svenska delegationen hade också bilaterala möten med Vitryssland, Afghanistan och Venezuela. Vid sådana möten är det viktigt att vara tydlig med den svenska grundinställningen till demokrati och mänskliga rättigheter.

Slutligen enades mötet också om en deklaration till stöd för utvecklingen mot fria val och demokrati Nordafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar