onsdag 12 augusti 2009

Sprututbyte - liberalt?

Som liberal vill jag bekämpa knarket och hjälpa missbrukarna. För Folkpartiets del är det självklart att bruket av narkotika ska vara kriminaliserat i Sverige. För Folkpartiet är det också en självklarhet att det krävs starka insatser från samhället med förebyggande insatser, vård, behandling och skärpt kontroll för att få en effektiv narkotikapolitik. Därför röstade jag och andra folkpartister i Riksdagen utan tvekan ja till lagen om legalisering av sprutbyte år 2006. Som lundabo kunde jag då glädja mig åt att den framgångsrika försöksverksamheten i Malmö och Lund blev permanent och att andra delar av Sverige kunde starta liknande verksamhet.

Jag har besökt verksamheten i Lund flera gånger och imponerats av det jag sett. Vem som helst kan inte gå in på sprutbytesmottagningen och skaffa sprutor. Narkomanen som vill byta sina använda sprutor mot rena måste följa klinikens stränga regler. Han eller hon ska kunna visa stickmärken, ha behandlats för sitt missbruk men misslyckats med att sluta knarka och ha haft kontakter med socialtjänsten. Man byter smutsiga sprutor mot rena, inget annat. Det är ingen ”allmän” utdelning som sker. Varje spruta och varje nål räknas. Lämnar man tio nålar får man tio. Lämnar man noll får man noll.

Att ge narkomaner rena sprutor är ett preventivt arbete i syfte att spåra smittokällor, ge vård och information och stoppa smittspridning för att försöka att få kontroll över hiv och hepatit. För många narkomaner utgör dessutom sprutbytesprogrammet den enda kontakten med samhällets vård. Statistiken visar också att Lund och Malmö varit framgångsrika med att stoppa smittspridning.

Enligt ett landsmötesbeslut säger Folkpartiet ja till att landsting får starta sprutbytesprogram. Jag ser verkligen ingen anledning att ta tillbaka det beslutet. Men kanske är det dags att mera aktivt arbeta för att även andra delar av Sverige börjar arbeta med sprutbytesprogram.

Läs artikel i DN här

2 kommentarer:

  1. Instämmer! Finns ingen anledning att ändra landsmötesbeslutet.

    SvaraRadera
  2. Halloj Ulf, mycket bra skrivet tycker jag, även om jag verkligen i själ och hjärta jobbar för sprututbytesprogram måste det ske när landstingen är mogna- men vi kan lobba!
    Camilla Lindberg, kollega

    SvaraRadera