fredag 2 oktober 2009

Försäkringskassan och servicen

Statskontoret rapporterar att Försäkringskassan fortfarande har problem med handläggningstiderna men att utvecklingen trots allt går åt rätt håll. Numera klaras 90 % av sjukärendena av på 30 dagar, vilket är mycket bättre än för något år sedan.

Alla myndigheter behöver något slags piska och morot för att hålla servicenivån högt. Därför tycker jag fortfarande att ränta eller kompensation ska betalas ut till människor som får vänta länge på utbetalning eller handläggning och beslut. Det var bra att regeringen tillsatte en snabbutredning om detta, och det blir spännande att se vad resultatet blir.

Det verkar ändå som om Försäkringskassan är på rätt väg nu och jobbar med att förbättra servicen. Det är också bra att det sedan i somras finns en inspektion och ett tydligt formulerat serviceåtagande för Försäkringskassan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar