måndag 5 oktober 2009

Tillåt gårdsförsäljning av vin

Bengt Westerberg skriver i Svenska Dagbladet om att gårdsförsäljning av vin är ett hot mot den svenska alkoholpolitiken. Själv tycker jag att det statliga monopolet för alkoholförsäljning ska finnas kvar i Sverige. Den svenska modellen med Systembolaget som kombinerar strikta regler med hög servicenivå är bra. Det hindrar inte att det skulle vara möjligt att tillåta licentierad försäljning med systembolagspriser på vingårdar.

För mig har det länge varit svårförklarligt att turister på besök i t ex musterier på Österlen i Skåne inte ska få köpa med sig någon flaska alkoholhaltigt vin. Jag kan inte föreställa mig att alkoholproblemen ökar för att det är möjligt att åka ut på landet och köpa kvalitetsviner i anslutning till vingårdar. Inte heller tror jag att viss möjlighet till gratis provsmakning skulle innebära att horder av människor reser ut på landet till vingårdar. Därför är jag nu med på en motion till Folkpartiets landsmöte i höst om att Folkpartiet ska arbeta för att avskaffa förbudet mot gårdsförsäljning.

2 kommentarer:

  1. I mångt och mycket är detta med ”Systembolagets höga servicenivå” en myt. Konsumenterna skulle sannolikt få bättre service utan monopolet.

    SvaraRadera
  2. Hur får man en sådan licens?
    Jag gör egen glögg varje år. Den blir inte så stark, kanske 13%, så det är inte illegal hembränning. Om jag gör 500 liter extra i år kanske jag kan få sälja den på Hötorget till Jul, tillsammans med ett tusental andra fri producenter som tänkt samma sak. Lättkontrollerat?

    Per and Britt - Systembolaget har Europas bredaste sortiment av vin och öl. Ingenstans hittar man samma kunnighet och service. Hur ska Linda på ICA kunna svara på vilket vin som passar bäst när hon inte ens vet vilken potatis som passar bäst att mosa.
    Vi behåller monopolet och skickar turisterna till Systembolaget

    Martin G

    SvaraRadera